گزارش سفر استانبول (۳)
ای کاش یکی باشد که بخواهد و بتواند کاری بکند
برسد بدست رئیس جمهور و معاون اول و وزرای کشور و راه و شهرسازی و میراث فرهنگی
کشوری که جاده و راه ندارد، چگونه می تواند از توسعه و رشد بگوید و به رشد و توسعه برسد؟!
همه آنچه را که ترکیه دارد و به ان می نازد و با ان خود را ساخته و به توسعه رسیده، ایران خیلی بهتر و بیشتر دارد، انجا عیان و پیداست و اینجا نهان، انجا از داشته های کمشان بیشتر و خیلی خوب استفاده می کنند و اینجا از داشته های زیادی که دارند استفاده نمی کنند، و بد استفاده کرده و ان را بهدر می دهند.
همین!
بزرگترین تفاوت ایران و ترکیه در شیوه مدیریت است. و بزرگترین مشکل مدیران ایران اینست که از تجربه کشورهای دیگر استفاده نکرده و گاه ناقص و بد استفاده می کنند،  و چون هوایی و شتابزده سفر می کنند، از آنچه که روی زمین در جریان هست بی خبر می مانند
جناب معاون اول و وزرای محترم کشور و راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، بیایید  یک سفر زمینی را از یزد جهانی با هم شروع کنیم، (هزینه اش با ما) و با هم از راه طبس برویم مشهد و از آنجا برویم ساری و رشت و تالش و اردبیل و تبریز و مرز بازرگان و از آنجا برویم استانبول شلوغ و در مسیر برگشت هم دوست داشتید بیایید اورمیه و از مسیر همدان و کرمانشاه برویم تا خرمشهر و بوشهر و چابهار و جاسک و میرجاوه و زاهدان، و فقط آنچه را که پیدا هست. خوب  ببینید تا بفهمید اشکال کار در کجاست و راهکار حل مسئله چقدر آسانست؟!
باید حتما رفت و دید و بعد از خود پرسید چرا مسیر بیش از  هزار و پانصد کیلومتری بدون ترافیک بازرگان تا استانبول بر خلاف مسیر یزد تا بازرگان، حتی یک سرعت گیر و دست انداز ندارد و آنها با چه‌ قیر و ماسه ای و توسط کدامین مهندسین و چگونه جاده طراحی و  درست می کنند،  که جاده شان صاف و بدون چاله و خرابی و ترافیک و سر درگمی است و در شب هم براحتی روز می توان از آن عبور کرد؟ جاده سازی و خط کشی اصولی و استاندارد جاده که دیگر ربطی به تحریم ندارد؟ قیر و ماسه را که نباید از خارج وارد کرد؟ می ماند یک ذره همت و  وجدان و یک جو تخصص و غیرت، که آن هم در ایران فراوان است و فقط باید به انهایی که همت و وجدان و تخصص و غیرت دارند، میدان داد!
بیایید با هم برویم تا ببینید چگونه و چه جاده هایی ایجاد، و چگونه در مسیر، جنگل را از جاده جدا کرده اند،  و پمپ بنزین های بین راهشان چگونه است،‌ و چرا هوای استانبول شلوغی که ترافیک شدید و سرسام آوری دارد، الوده و پر از دود نیست؟ نمی خواهید در دیگر هزینه های غیر ضروری صرفه جویی و بودجه خیلی از سازمان های موازی بی فایده  را قطع کنید، قیمت بنزین را نصف قیمت ترکیه و با همان کیفیت در ایران توزیع کرده وبفروش برسانید و در عوض با سود بدست آمده. جاده بسازید، نیازی به واردات اتومبیل های خارجی هم دیگر نیست، جاده  که باشد و ترافیک که. نباشد، همراه با پایین امدن مصرف سوخت ، آمار تصادفات و کشته های رانندگی نیز کمتر خواهد شد! جاده که نباشد و  اتومبیل خارجی هم که باشد، باز هم مصرف سوخت افزایش می یابد و هم تلفات جاده کاهش پیدا نمی کند.
وزرای محترم کشور و راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و معاون اول محترم رئیس جمهور
به این اخرین امار هم توجه کنید، تا ببینید نبود جاده چه بر سر ایرانی می اورد و کلاه خود را قاضی کنید!
«روزانه در تصادفات ۱۰۰ نفر دچار معلولیت می شوند
سیاوش محبی، جانشین فرمانده پلیس راه گفته است:برابر آمارها به‌طور میانگین روزانه بین ۴۵ تا ۵۰ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و روزانه هزار نفر نیز مجروح می‌شوندو از این تعداد ۱۰۰ نفر دچار معلولیت و بالغ بر ۲۰۰ خانواده دچار کاهش شدید درآمد و حتی فقر می‌شوند».
این مقام پلیس راه علاوه بر خطای انسانی، کیفیت پایین خودروها و جاده‌ها را از عوامل آمار بالای تصادفات دانست»
جاده و خیابان و بنزین با کیفیت و آرامش و تفکر و نگاه ملی که باشد، انوقت گردشگر هم خواهد امد و گردشگر ایرانی هم دلیلی برای رفتن به خارج از کشور ندارد و بهمین سادگی یک اتفاق خوب در بخش گردشگری خواهد افتاد و البته حمل و نقل ریلی و هواپیما خود یک قصه دیگر ست، که مرتبط با تحریم می باشد، و بهرحال، کشوری که در مسئله جاده مانده و جاده خوبی ندارد، چرا باید سیستم ریلی و هوایی خوب و رشد و توسعه داشته باشد؟!
و این هم شاهد:
«بازدید ۱۰.۴ میلیون گردشگر خارجی از جمله ۶۲۵ هزار ایرانی از استانبول در ۷ ماهه اول ۲۰۲۴
*بر اساس داده های رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۶۲۵ هزار ایرانی از این شهر بازدید کردند|شفقنا»
و بگذریم که امشب کنسرت بزرگ ‎"معین" با بیش از ۱۵ هزار مخاطب ایرانی در استانبول برگزار خواهد شد
می دانید این یعنی چه؟!
محمدرضا شوق الشعراء- مدیر کانال در بازپرسی توقیف شده توفان یزد 
۱۴۰۳/۶/۱۵ استانبول

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا